14 manieren om de beste relatie van je leven te creëren

Na 30 jaar gewerkt te hebben met koppels en onderzoek te hebben gedaan naar hoe mensen hun relaties herstellen. Realiseerde ik mij plotseling dat wij echt een doorslaggevend moment hadden bereikt.

Door Dr. Sue Johson.

Al onze studies, verhalen en de wetenschap waren samengekomen en we zaten middenin een revolutie. Een nieuwe manier om de romantische liefde echt te begrijpen. Eindelijk snappen we de wetten van de liefde en deze klinken ook nog logisch.

We hebben de liefdes code gekraakt en hebben de route gevonden naar de relatie waar we naar verlangen. Je kunt nu een vervullende, ‘veilige haven’ relatie creëren, waardoor de romantische liefdes band wordt hersteld:

1. Vergeet het verouderde idee dat liefde iets is dat je overkomt.

Alle nieuwe wetenschap toont ons aan dat romantische liefde niet langer een mysterie is. Het klinkt allemaal heel logisch. Je kunt de wetten leren. Je hebt meer controle over deze oproer van emoties dan je denkt. Wat je begrijpt, kan je vormen. De eerst stap is om te leren over liefde en de nieuwe wetenschap van de verbindingen.

2. Probeer iedere dag openlijk toenadering te zoeken tot iemand en vraag naar zijn/haar aandacht en genegenheid.

Accepteer dat je een zoogdier bent en dat liefde een oude overgebleven overlevingscode is. Je bent gelukkiger, gezonder, sterker, kan beter met stress omgaan en leeft langer als je de banden die je hebt met je geliefden bevorderd. Het is oké om ze nodig te hebben. Ze zijn je grootste rijkdom. Wij zijn niet gemaakt om onafhankelijk te zijn. De sterksten accepteren de behoefte aan verbondenheid en nemen het risico uit te reiken naar anderen.

3. De volgende keer dat je je onzeker voelt, bezorgd of bang bent, probeer dit aan je partner te benoemen en neem zijn/haar hand. Of let op zijn/haar signalen en pak dan zijn/haar hand.

Liefde geeft ons een veilige thuishaven, waar we kunnen schuilen en weer emotioneel in balans kunnen komen. De laatste onderzoeken tonen aan dat alleen al door het vasthouden van de hand van je geliefde je kunt kalmeren en je je kunt afsluiten van angst.

4. Kijk of het je opvalt of je het soms moeilijk vindt open te zijn naar anderen en of het dan gebeurd dat je dan afstandelijk wordt en dichtslaat.

We weten dat openheid en aanspreekbaarheid de basis is voor goede en blijvende verbintenissen. Kijk eens of jij het initiatief kunt nemen om dit met je partner te delen, zodat hij/zij begrijpt wat het moeilijk maakt je op dit moment open te stellen.

5. Kijk hoe jij en je partner normaliter met elkaar omgaan.

Kunnen jullie bij elkaar terecht? Wat doe je als de ander overstuur is of niet op je reageert? Dring je aan op contact of duw je de ander juist weg? Vertel je partner hetgeen hij/zij kan doen om er voor te zorgen dat je juist naar hem/haar toe komt, in plaats van weg te gaan of afstand te nemen.

6. Probeer met je partner te bespreken over hoe je elkaar beïnvloed.

Jullie bieden beide veiligheids- of gevarenwijzers die onze hersens als overlevingsinformatie opnemen; we zijn kwetsbaar als we alleen zijn. Wanneer stimuleer je echte vreugde of tevredenheid bij je partner? Wanneer komt er angst, het gevoel dat je afgewezen of alleen gelaten wordt? Ons brein benoemt dit soort pijn op dezelfde plek en op dezelfde manier als fysieke pijn.

7. Wanneer je ruzie hebt, haal dan eens diep adem en kijk of je de ruzie kunt ‘bekijken’ alsof je een vlieg op het plafond bent.

Tijdens een discussie over problemen, vraagt iemand vaak toch voor een meer emotionele verbintenis. Kijk eens of je nieuwsgierig kunt worden en de dans kunt bepalen. Misschien is het een typische boogie waarbij iemand aandringt op contact, maar de ander hoort alleen kritiek en trekt zich terug. Kijk hoe dit veroorzaakt dat jullie je beiden alleen en een beetje bang voelen. Praat daarover.

8. Nodig je partner een keer per dag uit om toenadering te zoeken door een simpel empathie spelletje te doen.

Je neemt beiden een gebeurtenis van een dag in gedachten. Probeer vervolgens elkaars gezicht te lezen en te bepalen of je een van de zes basis emoties ziet: vreugde, verrassing, verdriet, woede, schaamte of een soort angst. Kijk of jouw idee klopt.

9. Neem een rustig moment, stem af op je emotionele kanaal en kijk of jullie met elkaar kunnen delen wat je het meest nodig hebt.

Houdt het simpel en concreet. Heb je troost nodig, steun, geruststelling en empathie, een duidelijke boodschap hoe belangrijk je voor hem/haar bent. Als het te moeilijk is om dit te delen, deel hoe lastig het is om je open te stellen en te vragen.

10. Wees ervan bewust dat emotionele beschadigingen relaties kunnen ontsporen.

Je kunt veel pijn bij je partner veroorzaken, juist omdat je er zoveel toe doet – jij bent degene waar hij of zij afhankelijk van is.
Vraag je geliefde op een gegeven moment of er ongenezen wonden zijn, misschien heb je signalen gemist dat er gevraagd werd voor steun en verbintenis. Probeer hem/haar met deze pijn te helpen (het verdwijnt niet zomaar met de tijd). Het doet vaak al wonderen door te zeggen dat je de pijn kunt voelen en wilt helpen.

11. Weet dat het beste recept voor goede sex veilige emotionele verbinding en open communicatie is.

Noteer een korte omschrijving wat je ideale minnaar in bed zal doen en hoe hij of zij jou zal uitnodigen voor een erotisch spel. Geef deze aan je partner en kijk wat je van elkaar kunt ontdekken. Onthoud, kritiek doet pijn en houdt verkenning en seksualiteit tegen.

12. Praat over hetgeen je in je familie geleerd hebt over hoe om te gaan met emoties.

Emotie is de muziek van de dans die geliefden doen. Het helpt als de muziek zuiver is. Dan kan je elkaars intenties voorspellen en weten hoe je in gezamenlijke harmonie door kunt gaan. Praat over de dingen die je geleerd hebt, die het moeilijk maken om naar te luisteren of om je gevoelens te delen.

13. Vertel elkaar je belangrijkste doel voor het komende jaar en kijk of je een manier kunt vinden om elkaar te steunen om dit te bereiken.

Het is duidelijk dat als we weten dat iemand ons steunt, wij meer zelfverzekerd en avontuurlijk zijn. We bereiken onze doelen makkelijker en worden minder afgeleid door teleurstellingen.

14. Houd je relatie in ere. Creëer kleine rituelen om je band te herkennen.

Misschien is het een speciale kus als je ’s morgens weggaat of een speciale 10-minuten bindingstijd als je thuis komt. Dit is heilige tijd. Geen zakelijke agenda’s, probleemoplossing of afleiding in de vorm van kleine elektrische schermen zijn toegestaan.

Vertaling van 14 Ways to create the best relationship of your life van Sue Johnson
Lees het originele artikel hier.