Runningtherapie / Hardlooptherapie

Wat is runningtherapie?

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van (hard-)lopen ten behoeve van de psychische gezondheid, onder begeleiding van een runningtherapeut. Vaak is runningtherapie onderdeel van een multidisciplinaire behandeling. Bj ons in de praktijk is het mogelijk om naast runningtherapie ook gesprekken te voeren met een (GZ-)psycholoog, creatief therapeut of lichaamsgericht/massagetherapeut. Indien nodig is overleg mogelijk met huisarts of fysiotherapeut.

Runningtherapie is geschikt bij de volgende klachten:

  • Stemmingsstoornissen (lichte en milde depressiviteit)
  • Angst- en paniekaanvallen
  • Onverklaarbare lichamelijke klachten
  • Stress
  • Burn-out
  • Slechte conditie door overgewicht
  • Lusteloosheid
  • Onbehagen
  • Laag zelfbeeld/ gebrek aan zelfvertrouwen
  • Slapeloosheid
  • Agressie/impulsiviteit
  • Middelengebruik
  • Hyperactiviteit
  • Seksuele problemen

Ook is runningtherapie in te zetten bij een re-integratietraject of als je jezelf als doel hebt gesteld om een betere balans te vinden tussen arbeid (inspanning, sport, werk) en rust (herstel en ontspanning).

Als je twijfelt of runningtherapie voor jou geschikt is, kun je contact opnemen met de huisarts.

Zodra je gaat (hard-)lopen komt je lichaam in beweging, maar er gebeuren meer dingen waardoor je algehele gesteldheid verbetert. Hierbij kun je denken aan:

  • Minder sombere of angstige gevoelens
  • Meer rust in je hoofd en/of je lichaam
  • Meer levensvreugde
  • Een positiever zelfbeeld
  • Een voldaan gevoel
  • Een betere nachtrust
  • Verbetering van je conditie
  • Opgewekte en plezierige gevoelens
  • Actievere levensstijl
  • Betere lichaamsbewustzijn

Bovendien loop je in de buitenlucht en leer je genieten van de vier seizoenen!

Doel

Het doel van runningtherapie is het aanleren van vaardigheden waardoor je bij voorkeur 3-4 keer per week zelfstandig invulling kunt geven aan 30-60 minuten (hard-)lopen. In het begin zullen de (hard-)loopsessies individueel met de runningtherapeut plaatsvinden. Later kun je in een groep lopen, of individueel. Runningtherapie kan een goede voorbereiding zijn op een lidmaatschap bij een sportvereniging. Belangrijk om te weten is dat runningtherapie ook op wandeltempo uitgevoerd kan worden en dat therapeutische gesprekken tijdens het (hard-)lopen niet altijd noodzakelijk zijn. Om te kijken bij welke intensiteit je het beste kan bewegen of trainen wordt eerst je algehele conditie in kaart gebracht, door te kijken naar je ademhalingspatroon en hartcoherentie. Zo zetten we in overleg een haalbare en verantwoorde training voor je op.

Lees hier het interview met onze therapeut Lisette van Dun op Prorun.nl

Contact Psycholoog

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over runningtherapie? Bel dan voor een afspraak of stuur een e-mail naar praktijk Psycholoog Amsterdam.