Training Mindfulness in 8 weken

MidfulnessMet aandacht anders leren omgaan met onplezierige gedachten en gevoelens.
Mindfulness betekent letterlijk ‘opmerkzaamheid’. Mindful leven betekent dat je gericht aandacht geeft aan dingen zoals ze zijn, op het moment zelf en zonder te oordelen.

Wat is Mindfulness therapie ofwel MBCT?

MBTC (Mindfulness Based Cognitieve Therapie) is een mengvorm van eeuwenoude oosterse meditatietechnieken en de westerse moderne cognitieve therapie. Cognitieve therapie leert ons negatieve denk- en gedragspatronen te herkennen. Aandachtgerichtheid leert ons losser van die patronen of valkuilen te komen door ze te observeren in plaats van ermee samen te vallen. Aandachtgerichtheid betekent simpelweg aanwezig zijn bij dat wat er is: lichamelijke sensaties, gedachten, gevoelens, geluiden etc. Present zijn, zonder waardeoordeel.

Wat is het nut van een mindfulness-training?
De aandachtgerichte training is in eerste instantie ontwikkeld voor mensen met terugkerende depressies. De training was oorspronkelijk bedoeld om terugval in een volgende depressie te leren voorkomen. Uit onderzoek is de training tevens effectief gebleken bij angstklachten, piekeren, stress-klachten en diverse andere klachten.

Mensen zijn van nature geneigd om met problematische zaken in de toekomst of uit het verleden bezig te zijn. We proberen deze problemen op te lossen of we vermijden ze simpelweg. Dat blijven we hardnekkig doen, ook al helpt het niet. Dan raken we verstrikt in negatieve gedachtenspiralen. We gaan piekeren en blijven steken in telkens dezelfde gedachtegang. Dit proces beïnvloedt ons gevoelsleven in negatieve zin.

In de mindfulness-training leer je om dit proces te stoppen. Het accent ligt op het leren accepteren van gedachten en gevoelens, zonder in de inhoud te blijven steken. Je leert je aandacht te focussen op het hier-en-nu. De training is effectief gebleken bij klachten als werkstress en burn-out, piekeren en negatieve gedachten, somberheid en depressie, chronische pijn en de emotionele gevolgen van ernstige ziekte, geestelijke klachten op het gebied van angst, spanning en onrust, lichamelijke klachten die stress- en spanningsgerelateerd zijn, zoals hoge bloeddruk, psoriasis, vermoeidheid, RSI, slapeloosheid.

Voor wie?
Mindfulness training is voor iedereen die de kwaliteit van zijn/haar leven wilt verbeteren en in het bijzonder wanneer je:
– beter wilt leren omgaan met moeilijke emoties
– minder met gedachten bezig wilt zijn (piekeren)
– je in een druk leven beter staande wilt houden
– meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer
– bewuster ieder moment wilt beleven
– sneller je energie wilt regenereren

Werkwijze
De mindfulness-training omvat acht sessies van ca. 2,5 uur in een groep van max. 10 personen. Gedurende de training leer je steeds beter aandacht te hebben voor wat er in je omgaat, zonder er automatisch door meegenomen te worden.

In het begin oefenen we verschillende manieren van aandacht richten: de bodyscan, de zitmeditatie, de kijk- en luistermeditatie en de loopmeditatie. Er ontstaat een ‘breder perspectief’ waardoor je ‘losser’ komt te staan van je klachten. Daarna wordt de aandacht gericht op onhandige negatieve patronen in het dagelijks leven. Je krijgt zo beter zicht op gedragingen die het risico op terugval vergroten. Je maakt vervolgens een actieplan om anders met deze negatieve patronen om te gaan.

Wanneer?
Voorlopig starten wij geen nieuwe training. Via de site houden wij je op de hoogte van de nieuwe data hiervoor.
(8 weken lang iedere dinsdagavond van 19.30-21.45 uur. Opgeven voor de training of meer informatie? Neem dan contact op met onze praktijkassistente op tel. 06 – 81 83 56 81).

Oefening baart kunst
Onze gebruikelijke manier van met problemen omgaan is vertrouwd en ‘ingesleten’. Onze geest komt in verzet als we een accepterende houding ten opzichte van problemen proberen aan te leren. Daarom is het van groot belang om dagelijks met de geleerde technieken te oefenen. Wanneer je ongeveer drie kwartier per dag uittrekt om te oefenen met de geleerde technieken, kan je profiteren van de training. En eerlijk is eerlijk, in het begin is het onwennig. Want je automatische reactie ga je in de training ombuigen naar een nieuwe benadering van wat er in je omgaat.

Huiswerk
Het huiswerk omvat o.a. taken zoals het afluisteren van audio materiaal en het doen van korte oefeningen. Probeer de training en het huiswerk te benaderen met geduld en volharding en probeer jezelf ertoe te verplichten er de benodigde tijd en energie in te stoppen. Ook al zie je niet direct resultaat. Na een tijdje merk je verschil en dan weet je dat de moeite niet voor niets is geweest. In veel opzichten lijkt het op tuinieren: eerst moet je de grond bewerken, zaden planten, voldoende water en voeding geven en dan geduldig het resultaat afwachten.

Kijk voor meer informatie over Mindfulness ook op onze pagina: https://www.amsterdam-psycholoog.nl/mindfulness-training-amsterdam/

Voor meer informatie en de kosten, kunt u contact opnemen met onze praktijkassistente op tel. 06 – 81 83 56 81.