14 manieren om de beste relatie van je leven te creëren

Dr. Sue Johnson: Na 30 jaar gewerkt te hebben met stellen en onderzoek te hebben gedaan naar hoe mensen hun relaties herstellen, realiseerde ik mij plotseling dat wij echt een doorslaggevend moment hadden bereikt.

Wetten van de liefde

Al onze studies, verhalen en de wetenschap waren samengekomen en we zaten middenin een revolutie. Een nieuwe manier om de romantische liefde echt te begrijpen. Eindelijk snappen we de wetten van de liefde en deze klinken ook nog logisch.

We hebben de liefdes code gekraakt en hebben de route gevonden naar de relatie waar we naar verlangen. Je kunt een bevredigende, veilige relatie tot stand brengen, door de romantische liefdesband te herstellen, en je kunt er nú mee beginnen!

1. Vergeet het verouderde idee dat liefde iets is dat je overkomt

De moderne wetenschap toont ons aan dat romantische liefde niet langer een mysterie is. Het klinkt allemaal heel logisch. Je kunt de wetten leren. Je hebt meer controle over deze heftige emotie dan je denkt. Wat je begrijpt, kun je vormen. De eerst stap is om te leren over liefde en de nieuwe wetenschap van de verbindingen.

2. Probeer iedere dag openlijk toenadering te zoeken tot iemand en vraag naar zijn/haar aandacht en genegenheid

Accepteer dat je een zoogdier bent en dat liefde een oeroude overgebleven overlevingscode is. Je bent gelukkiger, gezonder, sterker, kunt beter met stress omgaan en je leeft langer als je de banden die je hebt met je geliefden bevordert. Het is oké om ze nodig te hebben. Ze zijn je grootste rijkdom. Wij zijn niet gemaakt om onafhankelijk te zijn. De sterksten accepteren de behoefte aan verbondenheid en nemen het risico anderen te benaderen.

3. De volgende keer dat je je onzeker voelt, bezorgd of bang bent, probeer dit aan je partner te benoemen en neem zijn/haar hand. Of let op zijn/haar signalen en pak dan zijn/haar hand

Liefde geeft ons een veilige thuishaven, waar we kunnen schuilen en we weer emotioneel in balans kunnen komen. De laatste onderzoeken tonen aan dat alleen al door het vasthouden van de hand van je geliefde je kunt kalmeren en je je kunt afsluiten van angst.

4. Kijk of er momenten zijn dat je openhartigheid moeilijk vindt, en je defensief wordt, afstand houdt of je afsluit

We weten dat openheid en aanspreekbaarheid de basis is voor goede en blijvende verbintenissen. Kijk eens of jij het initiatief kunt nemen om dit met je partner te delen, zodat hij/zij begrijpt wat het moeilijk maakt je op dit moment open te stellen.

5. Kijk hoe jij en je partner normaliter met elkaar omgaan

Kunnen jullie bij elkaar terecht? Wat doe je als de ander overstuur is of niet op je reageert? Dring je aan op contact of duw je de ander juist weg? Vertel je partner hetgeen hij/zij kan doen om er voor te zorgen dat je juist naar hem/haar toe komt, in plaats van weg te gaan of afstand te nemen.

6. Probeer met je partner te bespreken over hoe jullie elkaar beïnvloeden

Jullie geven beiden signalen van veiligheid of gevaar af, die onze hersenen als serieuze overlevingsinformatie beschouwen; we zijn kwetsbaar als we alleen zijn. Wanneer stimuleer je echte vreugde of tevredenheid bij je partner? Wanneer komt er angst, het gevoel dat je afgewezen of alleen gelaten wordt? Ons brein benoemt dit soort pijn op dezelfde plek en op dezelfde manier als fysieke pijn.

7. Wanneer je ruzie hebt, haal dan eens diep adem en kijk of je de ruzie kunt ‘bekijken’ alsof je een vlieg op het plafond bent

Vaak blijkt, dat iemand bij het bespreken van problemen juist vraagt om meer emotionele hechting. Kijk of je nieuwsgierig kunt worden en benoem wat er aan de hand is; misschien probeert de één contact te leggen, terwijl de ander kritiek hoort en afstand neemt. Bekijk hoe dit ervoor zorgt dat jullie je alleen en een beetje angstig voelen. Praat hierover.

8. Nodig je partner één keer per dag uit om toenadering te zoeken door een simpel empathie spelletje te doen

Je neemt beiden een gebeurtenis van een dag in gedachten. Probeer vervolgens elkaars gezicht te lezen en te bepalen of je één van de zes basis emoties ziet: vreugde, verrassing, verdriet, woede, schaamte of een soort angst. Kijk of jouw idee klopt.

9. Neem een rustig moment, stem af op je emotionele kanaal en kijk of jullie met elkaar kunnen delen wat je het meest nodig hebt

Houd het simpel en concreet. Heb je troost, geruststelling, steun, empathie nodig of een duidelijke boodschap hoe belangrijk je bent voor hem of haar? Als het te moeilijk is om dit met je partner te delen, vertel dan hoe moeilijk het is om dit openlijk te bespreken en vraag om dit toch te doen.

10. Wees ervan bewust dat emotionele beschadigingen relaties kunnen ontsporen

Je kunt veel pijn bij je partner veroorzaken, juist omdat je er zoveel toe doet – jij bent degene waar hij of zij afhankelijk van is.
Vraag je geliefde op een gegeven moment of er ongenezen wonden zijn, misschien heb je signalen gemist dat er gevraagd werd naar steun en verbintenis. Probeer hem/haar met deze pijn te helpen (het verdwijnt niet zomaar met de tijd). Het doet vaak al wonderen door te zeggen dat je de pijn kunt voelen en wilt helpen.

11. Weet dat het beste recept voor goede sex veilige emotionele verbinding en open communicatie is

Noteer een korte omschrijving wat je ideale minnaar in bed zal doen en hoe hij of zij jou zal uitnodigen voor een erotisch spel. Geef deze aan je partner en kijk wat je van elkaar kunt ontdekken. Onthoud, kritiek doet pijn en houdt verkenning en seksualiteit tegen.

12. Praat over hetgeen je in je familie geleerd hebt over hoe om te gaan met emoties

Emotie is de muziek van de dans die geliefden doen. Het helpt als de muziek zuiver is. Dan kun je elkaars intenties voorspellen en weten hoe je in gezamenlijke harmonie door kunt gaan. Praat over de dingen die je hebt geleerd, waarom het moeilijk is om te luisteren of om je gevoelens te delen.

13. Vertel elkaar je belangrijkste doel voor het komende jaar en kijk of je een manier kunt vinden om elkaar te steunen om dit te bereiken

Het is duidelijk dat als we weten dat iemand ons steunt, wij meer zelfverzekerd en avontuurlijk zijn. We bereiken onze doelen makkelijker en worden minder afgeleid door teleurstellingen.

14. Houd je relatie in ere, creëer kleine rituelen om je band te herkennen

Misschien is het een speciale kus als je ’s morgens weggaat of een speciaal kwartiertje bindingstijd als je thuis komt. Dit is heilige tijd. Zakelijke agenda’s, het oplossen van problemen, of afleiding in de vorm van digitale schermen zijn op deze momenten niet toegestaan.

Neem de liefde in eigen handen en houd elkaar stevig vast. Lees meer in Love Sense van Sue Johnson.

Vertaling van 14 Ways to create the best relationship of your life van Sue Johnson.