Slaapproblemen

Over slaapproblemen

Iedereen slaapt weleens slecht. Je kunt niet in slaap vallen, je slaapt te kort, je wordt regelmatig wakker of je bent te vroeg wakker. Het is slechts incidenteel en het gaat ook vanzelf weer over, meestal heeft het te maken met een tijdelijke periode van spanning of stress. Maar ook als je maar af en toe slecht slaapt, heeft dit de dag erna al een negatief effect. Je kunt je minder goed concentreren, je bent vergeetachtig, vermoeid en je bent snel geïrriteerd.

Als je echter regelmatig en gedurende een langere tijd slecht slaapt, dan heb je misschien een slaapstoornis. Je lichaam en geest kunnen dan onvoldoende herstellen en tot rust komen, en dit belemmert je dagelijks leven. Je kunt last krijgen van lichamelijke en geestelijke klachten, geheugenproblemen, verminderde werkprestaties, gespannen relaties en het kan leiden tot gevaarlijke situaties. Denk aan verkeersongelukken omdat je te laat reageert of in slaap valt. Of een bedrijfsongeval als je met gevaarlijke machines moet werken en je even niet goed oplet door vermoeidheid. Als je last hebt van een slaapstoornis, is het verstandig om hulp te zoeken.

Wat zijn de symptomen van slaapstoornissen?

De symptomen verschillen afhankelijk van de ernst en het type slaapstoornis. Algemene symptomen van slaapstoornissen kunnen onder meer zijn:

  • je valt moeilijk in slaap;
  • je wordt regelmatig ’s nachts wakker en valt niet snel weer in slaap;
  • je wordt ’s ochtends heel vroeg wakker en valt niet meer in slaap;
  • je hebt wel genoeg uren geslapen, maar de kwaliteit van je slaap is onvoldoende.

Met als mogelijke gevolg:

  • vermoeidheid overdag en gebrek aan energie;
  • lusteloosheid;
  • verminderde prestaties op het werk of op school;
  • concentratieproblemen;
  • verminderd reactievermogen;
  • sterke drang om overdag een dutje te doen;
  • in slaap vallen tijdens lezen of televisie kijken;
  • te veel koffie drinken om de vermoeidheid te bestrijden;
  • prikkelbaarheid of angst;
  • depressie;
  • gewichtstoename.

Slapeloosheid (insomnia)

De bovenstaande symptomen omvatten de tekenen van de gewone slaapstoornis slapeloosheid (ook wel insomnia genoemd). Je hebt moeite met in slaap vallen of in slaap blijven, maar in het algemeen krijg je onvoldoende slaap of is je slaap niet verkwikkend genoeg om je overdag uitgerust te voelen.

Slapeloosheid is de meest voorkomende slaapstoornis. Er bestaan circa tachtig slaapstoornissen, variërend van snurken, tandenknarsen, slaapwandelen, slaapapneu en slaapaanvallen tot jetlag, verstoorde biologische klok, rusteloze benen syndroom en nachtmerries.

Oorzaken slaapproblemen

Het is niet altijd eenvoudig om de oorzaak van een slaapprobleem aan te wijzen. Meestal zal het een combinatie zijn van een aantal factoren, zoals:

  • lichamelijke klachten, met name pijnklachten;
  • psychische problemen (depressie, burn-out, angsten);
  • spanning of stress (op het werk of in de privésfeer);
  • overlijden van een dierbare;
  • geluidshinder;
  • je slaapkamer is niet comfortabel genoeg (te warm, niet donker genoeg, je matras ligt niet prettig);
  • ademhalingsstoornis (apneu);
  • te vaak en te veel gebruik van stimulerende middelen (cafeïne en alcohol);
  • bijwerking van medicijnen;
  • werken in ploegendiensten.

Als je je zorgen maakt over de slaap zelf, kun je ook een slaapprobleem creëren of een bestaand slaapprobleem verergeren. Als je bijvoorbeeld bezorgd bent, omdat je niet de ‘normale’ acht uur slaap per nacht krijgt en denkt dat er iets mis is, kan deze bezorgdheid op zich al tot een slechte nachtrust leiden.

Het aantal uren slaap dat je nodig hebt, verschilt aanzienlijk van persoon tot persoon. Hoewel vaak wordt gezegd dat mensen acht uur slaap per nacht nodig hebben, is elk individu anders. Leeftijd, voeding en je niveau van fysieke en mentale activiteit hebben allemaal invloed op de hoeveelheid slaap die je nodig hebt. Uiteindelijk is wat voldoende is voor de ene persoon misschien niet genoeg voor een andere persoon.

Oplossen slaapproblemen

Tijdens de behandeling onderzoeken we wat de oorzaak is van je slaapproblemen, waar je last van hebt en wat hiervan de invloed is op je dagelijks leven. We onderzoeken ook wat je slaappatroon is en welke factoren in je levensstijl je slaapproblemen mogelijk in stand houden of verergeren. Zijn er misschien spanningen, wat zijn je gewoonten, wat is je eetpatroon, beweeg je voldoende, etc.

We onderzoeken ook of je wellicht last hebt van andere psychische problemen, zoals een depressie of een angststoornis. Slecht slapen kan namelijk zowel de oorzaak als het gevolg zijn van psychische problemen.

Therapie kan ook helpen als je slapeloosheid wordt veroorzaakt door een ingrijpende gebeurtenis, die je zelf moeilijk kunt verwerken, zoals het overlijden van een dierbare, een scheiding of ontslag.

Lees ook onze Slaapproblemen behandeling pagina, als je meer informatie wilt over de manieren hoe we je slaapproblemen kunnen oplossen. Ook geven we een aantal tips tegen slecht slapen.

Contact Psychologen Amsterdam

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over het oplossen van je slaapproblemen? Bel dan voor een afspraak of stuur een bericht naar praktijk Psychologen Amsterdam.

klantenvertellenMeer dan 160 klanten waarderen ons met een 9.8/10
Bekijk op Klantenvertellen

020-2444872

Bel met onze praktijkassistente.
Zij staat direct voor u klaar!

Onze specialisten op het gebied van Slaapproblemen

Martijn Ruiter
Floor Broekman
Sjaña Holloway
Josien Schuurmans
Marjam Tjon
Eva Hakvoort
Sylvana Koene
Sabine Oenema
Thomas de Vries
Kim Wolterink
Jan-Willem van Kuilenburg
Esther Scholtz
Bob Navis
Sven van Kuik
Arnoud Kas

Afspraak maken

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk.
Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk. Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Ben je hier voor de eerste keer?

We laten je stap voor stap zien hoe wij te werk gaan

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

klantenvertellen

Klanten vertellen

Reacties cliënten

Zorgkaart NL

Ervaringen cliënten

Nieuws

Artikelen, video’s en nieuws

Trainingen

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Call Now Button