Positieve psychologie

Over positieve psychologie

Iedereen heeft zwakheden en gebreken. Tegelijkertijd heeft iedereen ook veel persoonlijke sterke punten en positieve eigenschappen. Precies deze staan centraal in de positieve psychologie. De focus ligt niet op wat de oorzaak van je klachten is, maar op je positieve kwaliteiten en sterke punten. Je verlegt de aandacht van je klachten naar de vraag hoe je zo goed mogelijk invulling kunt geven aan een waardevol leven. Als gevolg hiervan kun je je veel vrijer ontwikkelen en een gelukkiger leven leiden.

Wat is positieve psychologie?

Positieve psychologie is de wetenschappelijke verkenning van wat het leven de moeite waard maakt om te leven. Terwijl de klassieke psychotherapie zich bezighoudt met de oorzaken van negatieve emoties, wat er mis is in je leven en met het in het reine komen met het verleden, richt de positieve psychologie zich op sterke punten, betekenis en levensvreugde. Je kunt hierbij denken aan positieve gedachten, emoties, ervaringen en kwaliteiten.

Positieve psychologie is niet een vervanger van de traditionele psychotherapie, maar kan fungeren als een effectieve aanvulling om je mentale gezondheid te verbeteren en meer optimisme en een groter welbevinden te ervaren.

Wat is het doel van positieve psychologie?

Het maakt een wereld van verschil hoe je naar jezelf en je omgeving kijkt. Vraag je je vaak af wat er mis is met jezelf, je situatie, je familie of wat er fout gaat op je werk? Of heb je oog voor wat er wél goed gaat, wat je wél hebt, waar je wél goed in bent en waar je dankbaar voor bent?

Door je doelbewust te richten op positieve gedachten, zal dit tot gevolg hebben dat je ook meer positieve gevoelens en emoties zult ervaren. Je vergroot hiermee je welbevinden en je veerkracht, waardoor je beter kunt omgaan met moeilijkheden en tegenslagen.

Mensen die zich gelukkig voelen hebben over het algemeen stabielere sociale relaties, zijn gezonder, leven langer, werken efficiënter en zijn ook succesvoller op het werk. De kern van de positieve psychologie is de zoektocht naar een gelukkig en bevredigend leven.

Oefeningen positieve psychologie

Bij positieve psychologie kan tijdens de behandelingen gebruik worden gemaakt van praktische oefeningen.

Een tweetal eenvoudige oefeningen zijn:

1. Houd een positief dagboek bij

Schrijf dagelijks een aantal dingen op die je gedurende de dag dankbaar, blij of trots hebben gemaakt. Hierdoor sta je stil bij wat je wél hebt, je hebt meer aandacht voor positieve ervaringen en ontwikkelt dankbaarheid voor de dingen in je leven die je anders als vanzelfsprekend beschouwt. Door deze positieve dingen of ervaringen dagelijks te benoemen kan het een grote impact hebben op je kijk en tevredenheid met je leven.

Maak het niet te groot of te abstract. Denk bijvoorbeeld aan een compliment dat je hebt gekregen op je werk, iets wat je hebt bereikt waarop je trots bent, een goede eigenschap, een gezellig etentje met vrienden of familie, etc.

2. Bedenk een mooie dag

Deze oefening heeft een tweeledige werking: enerzijds het plannen van een mooie dag (of dagdeel) en daarna ook de werkelijke ervaring van deze mooie dag. Denk hierbij ook na over wat een mooie dag voor jou betekent. Wat doe je graag? Met wie? Wat vind je leuk dat je de laatste tijd niet hebt kunnen doen? Wil je iets nieuws proberen, wat je altijd al hebt willen doen?

Het is aan te raden om hierbij je dagelijkse routine te doorbreken en iets anders te doen dan anders. En realiseer je dat je mooie dag in de praktijk ook niet precies zal verlopen zoals je zelf hebt gepland, maar dat het toch een mooie ervaring kan zijn.

Contact Psychologen Amsterdam

Heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over positieve psychologie? Bel dan voor een afspraak of stuur een bericht naar praktijk Psychologen Amsterdam.


Meer dan 200 cliënten hebben een beoordeling gegeven
Bekijk op Klantenvertellen

020-2444872

Bel met onze praktijkassistente.
Zij staat direct voor je klaar!

Onze specialisten op het gebied van Positieve psychologie

Lisette van Dun
Josien Schuurmans
Marjam Tjon
Esther Scholtz
Sven van Kuik

Afspraak maken

Gerelateerde onderwerpen

Depressie

Last van depressie en behoefte aan psychologische hulp? In de therapie helpen we je te begrijpen wat een depressie precies is.

Onzekerheid en negatief zelfbeeld

Hoe kom je van je onzekerheid, te weinig zelfvertrouwen en lage zelfbeeld af? Wij helpen je graag om je negatieve zelfbeeld te overwinnen.

Somberheid

Heb je last van sombere gedachten en gevoelens? Met professionele ondersteuning kun je van je somberheid afkomen.

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk.
Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk. Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Ben je hier voor de eerste keer?

We laten je stap voor stap zien hoe wij te werk gaan

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

klantenvertellen

Klanten vertellen

Reacties cliënten

Zorgkaart NL

Ervaringen cliënten

Nieuws

Artikelen, video’s en nieuws

Trainingen

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Call Now Button