Cognitieve gedragstherapie

Over cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie geldt volgens officiële richtlijnen als de psychologische behandeling van eerste keus voor o.a. angsten, depressies, paniek, burn-out en eetstoornissen.

Cognitieve gedragstherapie (CGt) is een combinatie van twee vormen van psychotherapie: cognitieve therapie en gedragstherapie. In cognitieve gedragstherapie wordt het gedrag én de gedachten die de problemen in stand houden, besproken en behandeld.

Gedragstherapie

Gedragstherapie richt zich vooral op het veranderen van je gedrag. Hoe je handelt bepaalt namelijk in belangrijke mate hoe je je voelt. Als je geneigd bent om uit angst bepaalde situaties uit de weg te gaan, zal je spanning vaak eerder verergeren dan verminderen. In een gedragstherapeutische behandeling breng je eerst het problematische gedrag en de omstandigheden waarin die voorkomen in kaart samen met je therapeut. Vervolgens helpt de therapeut je om met beter passende gedragspatronen te reageren op die omstandigheden. Zowel het inventariseren van het gedrag waar je last van hebt als het bedenken en oefenen van nieuw, beter passend gedrag, doe je samen met de therapeut.

Cognitieve therapie

Cognitieve therapie gaat over je manier van denken en je emoties daarbij. Wie belangrijke zaken en gebeurtenissen in zijn leven steeds vanuit een negatief standpunt bekijkt, wordt en blijft makkelijker angstig, somber of geïrriteerd. In cognitieve therapie onderzoek je met jouw therapeut of die wijze van denken wel helemaal klopt. Wanneer blijkt dat je geneigd bent om te negatief over allerlei zaken te oordelen, zoeken we samen uit welke manier van denken passender is. Bij het uitwerken van meer realistische standpunten en het ontwikkelen van positievere gedachten, maakt de therapeut gebruik van specifieke oefeningen. De toekomst is hierbij belangrijker dan het verleden.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie behandelt dus zowel je gedrag als je gedachten. Door anders te reageren, veranderen je gevoel en je gedachten. Door je gedachten te veranderen, wijzigen je gevoel en je gedrag. Bij cognitieve gedragstherapie werkt de therapeut nauw met je samen om tot verbetering van je klachten te komen. De therapeut sluit zo direct en zo concreet mogelijk aan bij jouw problemen. Het is een actieve manier van behandelen: in de therapiesessies ga je actief aan de slag met oefeningen. Daarnaast krijg je oefeningen en handvatten om buiten de sessies aan je problemen te werken.

Contact Psychologen Amsterdam

Heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over cognitieve gedragstherapie? Bel dan voor een afspraak of stuur een bericht naar praktijk Psychologen Amsterdam.

8.9
136 klanten waarderen ons gemiddeld met een 8.9/10

Afspraak maken

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk.
Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk. Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Ben je hier voor de eerste keer?

We laten je stap voor stap zien hoe wij te werk gaan

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

klantenvertellen

Klanten vertellen

Reacties cliënten

Zorgkaart NL

Ervaringen cliënten

Nieuws

Artikelen, video’s en nieuws

Trainingen

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren