6 tips voor goed slapen en goed wakker worden

Een goed begin is het halve werk

Zeker als het gaat om wakker worden. Begin je uitgerust aan je dag, dan heb je daar de hele verdere dag profijt van. Herken je dit: snel je bed uit, tientallen gedachten gelijk in je hoofd, tussen douchen en aankleden drink je gehaast een kop koffie en tijdens de rit naar je werk werk je een boterham of banaan weg. Veroorzaakt dit stress? Het antwoord hierop is volmondig: JA.

Ervaar je deze stress langdurig dan kan dat allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken zoals over- of ondergewicht, diabetes type II, verslechterd immuunsysteem, hartklachten of slapeloosheid. Niet goed voor Je Echte Leeftijd!

Met deze tips is je nacht rustig en begin je de dag goed:

Een regelmatig slaappatroon
Ga het liefst iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend.

Beperk prikkels
Zet de tv uit op de slaapkamer en blijf niet tot ‘s avonds laat achter de computer. Als je zonder stress en prikkels naar bed toe gaat, neemt de hoeveelheid stresshormoon (cortisol) in je lichaam af. Dit kalmeert en vergroot de kwaliteit van de slaap.

Schrijf het van je af
Soms wil je wel slapen maar zit je hoofd vol met gedachten. Plaats ze uit je hoofd en op papier. Niet alleen lucht dit op, maar je kunt je gedachten de volgende dag opnieuw lezen en onderzoeken.

Denk positief
Geef jezelf voor je gaat slapen iets om naar uit te kijken of wat je de volgende dag wilt bereiken. Deze positieve gedachte zal als eerst in je opkomen bij het wakker worden. De dag zal er dan een stuk zonniger uitzien.

En dan het ontwaken
Door een geleidelijke toename van licht word je rustig wakker. De wake-up light van Philips is meer dan een marketingverhaal en werkt echt in je voordeel. Vooral tijdens de donkere wintermaanden. Of drink net als je wakker bent een glas water. De vitale onderdelen van je lichaam worden direct geactiveerd.

Begin ‘schoon’ aan een nieuwe dag
Het beste is om de dag rustig te beginnen met bijvoorbeeld meditatie. Via youtube of Appstore zijn diverse ontspanningsoefeningen te vinden. Is dit niets voor jou, trek dan je schoenen aan en maak een (korte) ochtendwandeling. Een frisse neus en de wind door je gedachten. Zo maak je je hoofd echt leeg en kan je ‘schoon’ aan de nieuwe dag beginnen.

Deze column is geschreven uit naam van Anouk Taytelbaum, psychologe in Amsterdam en op 14 juni 2011 verschenen op www.jeechteleeftijd.nl.