Bewegen verkleint de kans op depressie

Bewegen is niet alleen goed voor je conditie, je lichaam of om af te slanken, maar ook voor je brein.

Bewegen is goed voor je brein

Door dagelijks te bewegen blijven de hersenen in betere conditie. Fysiek actief leven zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. Hierdoor verbeteren we ons geheugen, onze concentratie, ons leervermogen en ons reactievermogen. Ook als we pas op latere leeftijd beginnen met bewegen, heeft het alsnog een positieve invloed op het brein.

Maar worden we nu ook gelukkiger van bewegen?

De afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken geweest naar de positieve effecten van bewegen op mensen met depressies en angsten. Het blijkt dat mensen die regelmatig aan beweging doen in de vorm van sport 1,5 à 2 keer minder kans hebben op dit soort stoornissen. Bij mensen die al een psychisch probleem hadden, was de hersteltijd 1,5 keer sneller door regelmatig aan lichaamsbeweging te doen.

Dit is dan ook een van de redenen dat het sporten, in tegenstelling tot het voorschrijven van medicatie, steeds meer wordt ingezet als behandelmethode van mensen die kampen met depressiviteit.

In Engeland wordt het gebruik van antidepressiva steeds meer ontmoedigd bij mensen waarbij een milde depressie is geconstateerd en geeft men vooral de voorkeur aan sportief bewegen.

Sportief bewegen zorgt voor een positief effect op het fysieke zelfbeeld, alsmede op de zelfwaarde. Daarom is voor obese mensen meer bewegen zeer relevant. Zij hebben vaker last van een depressie veroorzaakt door een lage zelfwaarde. En antidepressiva zorgen er juist ook voor dat het gewicht verder toeneemt.

De positieve effecten van sporten op het brein zijn onder andere te danken aan de toename van neurotransmitters. Dit zijn de stofjes die de stemming in de hersenen reguleren. Tenminste dit is wat de wetenschappers vermoeden. Mensen met een goed uithoudingsvermogen zullen ook minder heftig reageren op stress.

Door een actief leven te leiden vermindert zelfs de kans op Altzheimer tot 50%. Bewegen heeft namelijk ook een positieve invloed op de hoge bloeddruk, hoog cholesterol en diabetes. Allen risicofactoren voor Alzheimer.

Kortom van bewegen worden we zeker een blijer en gezonder mens. Maar beweeg wel bewust, dan leer je je grenzen kennen en vermijd je blessures.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak, kunt u terecht bij Bram Westhof via www.bramwesthof.com.