Coronacrisis en overspannen, een giftige cocktail

Coronacrisis en overspannen, een giftige cocktail

Stress, stress en nog eens stress

Door coronacrisis meer risico om burn-out te krijgen

De coronacrisis vraagt veel van werkende mensen. Angst voor het virus zelf, een hogere werkdruk, thuiswerken waardoor de grens tussen werk en privé vervaagt en de baanonzekerheid door de huidige economische situatie. Baanonzekerheid leidt daarnaast ook nog eens tot stressverhogend gedrag. Omdat mensen hun baan willen behouden, gaan ze nog een stapje harder lopen.

Ook weet niemand hoe lang de coronacrisis en de bijbehorende strenge overheidsmaatregelen nog gaan duren. Er is op korte termijn nog geen zicht op een veilig en goed werkend vaccin. Het ontbreken van een lichtpuntje geeft ook stress.

Stress en overspannenheid zijn daarom op dit moment belangrijke aandachtspunten. Het najaar is nog maar net begonnen, waarbij werknemers en middelbare scholieren met verkoudheidsklachten verplicht thuis moet blijven. Het kan een gewone verkoudheid of griep zijn, maar ook corona. En ook deze onzekerheid leidt in veel gevallen weer tot meer stress.

Recent zijn een aantal onderzoeken gedaan naar de gevolgen van de coronacrisis op de werkdruk en de mentale weerbaarheid van de Nederlandse beroepsbevolking.

Werkdruk hoger dan ooit

Volgens een in juli gepubliceerd onderzoek van vakbond CNV ervaart 34% van de ondervraagden een hogere werkdruk dan ooit, 11% voelt zich overspannen en zit tegen een burn-out aan en bij 21% is het ziekteverzuim toegenomen. Dit zijn alarmerende cijfers. Het einde van de coronacrisis is nog niet in zicht en de gevolgen van de tweede coronagolf zijn hierin nog niet verwerkt.

Vier miljoen mensen dreigen uit te vallen

Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out (NCPSB) is de situatie nog ernstiger. Vier miljoen werkende Nederlanders lopen een risico om overspannen te worden en burn-out klachten te ontwikkelen. 56% van de beroepsbevolking dreigt zonder ingrijpen binnen een halfjaar uit te vallen. In 2019, toen dit onderzoek ook werd uitgevoerd, was dat 17 procent.

Alarmerende stijging ziekteverzuim als gevolg van coronastress

De eerste tekenen zijn ook al zichtbaar in de ziekteverzuimcijfers. In de laatste week van september 2020 meldden zich ruim 8000 mensen ziek, ruim 1000 meer dan in de afgelopen 2 jaar in dezelfde periode. Dit is goed zichtbaar in de grafiek, die het aantal ziekmeldingen per week aangeeft over 2018, 2019 en 2020.

Coronacrisis en overspannen, een giftige cocktail

Hoe het werkelijk is gesteld met de mentale weerbaarheid van de beroepsbevolking zal later dit jaar blijken, als er meer duidelijkheid is over het verzuimpercentage. Dat zegt meer over het langdurige verzuim, wat vaak het geval is bij mensen die zich ziekmelden als gevolg van overspannen klachten of burn-out.

Van stress naar overspannen naar burn-out, een glijdende schaal

Als je lange tijd onder hoge druk moet werken, spreek je permanent reserves aan om te kunnen blijven functioneren. Na verloop van tijd lukt het niet meer om te herstellen van de stress tijdens het weekend of tijdens vakantie. Het is een glijdende schaal. Je raakt overspannen en als je de klachten en symptomen niet herkent, ben je ineens lange tijd ziek thuis als gevolg van een burn-out.

Daarom: voorkomen beter dan genezen

Het is belangrijk dat je de klachten en symptomen van stress of overspannenheid herkent en serieus neemt. Je bent dan op tijd om nog actie te ondernemen om een burn-out te voorkomen. Dit is lastig, want het is bekend dat 80% van de mensen een burn-out niet ziet aankomen. Bovendien heerst er een taboe op stress. Je geeft namelijk niet snel toe, dat je overspannen bent en dreigt om te vallen.

Als je vermoeid bent en stress voelt, lees dan op onze website over de symptomen, klachten en oorzaken van stress, overspannen of burn-out. Je kunt hierdoor beter de eerste signalen herkennen.

Vijf tips ter voorkoming van overspannenheid of burn-out:

  • Je krijgt geen burn-out door te hard te werken, maar omdat je hard werkt zonder de tijd te nemen om te herstellen. Plan dus pauzes tijdens je werk en neem regelmatig vakantie of een vrije dag.
  • Weet waar je grenzen liggen en geef deze ook aan, leer ‘nee’ te zeggen.
  • Vraag om hulp. Dit is geen teken van zwakte, maar het feit dat iemand met je meedenkt, haalt veel stress bij je weg.
  • Probeer voldoende te bewegen, het werkt ontspannend en verlaagt het stressniveau.
  • Zorg goed voor jezelf, plan tijd in voor een hobby, eet gezond en slaap voldoende. Als je het druk hebt, heb je meer slaap nodig.

Signalen Psychologen Amsterdam

Een grote toename van het aantal cliënten met overspannen klachten of burn-out klachten is nog niet direct zichtbaar. Dat vier miljoen mensen dreigen om te vallen, lijkt heel erg veel, maar een risico op een stijging is heel aannemelijk.

Zoek daarom op tijd hulp als je klachten hebt en het niet meer lukt om voldoende te herstellen. Lees ook onze Burn-out behandeling pagina, als je meer informatie wilt over hoe we je burn-out klachten kunnen behandelen. Het behandelen van klachten wordt lastiger naarmate je langer wacht en de duur van de behandeling zal toenemen. Bel gerust voor een afspraak of als je vragen hebt en stuur een bericht naar Psychologen Amsterdam.

Bronnen
CNV-onderzoek, Werkdruk hoger dan ooit door coronacrisis
NCPSB, Verborgen coronaburn-outs zijn tikkende tijdbom
RTL Nieuws, Alarmerende stijging ziekteverzuim door coronastress