Paniekaanvallen behandeling

Over paniekaanvallen behandeling

Veel mensen hebben tijdens hun leven maar één of twee paniekaanvallen, en het probleem verdwijnt meestal wanneer een stressvolle situatie eindigt. Maar als je terugkerende, onverwachte paniekaanvallen hebt en lange periodes in constante angst leeft voor een volgende aanval, dan heb je mogelijk last van een paniekstoornis.

Als je last hebt van een paniekstoornis heb je serieuze klachten, die de kwaliteit van je leven ernstig belemmeren. Een paniekstoornis verdwijnt haast nooit vanzelf en het is verstandig om professionele hulp te zoeken. Een paniekstoornis is niet iets om je voor te schamen. Helaas gebeurt dat nog wel eens, waardoor mensen lang wachten voordat ze professionele hulp gaan zoeken. Vaak pas als de dagelijkse problemen, die ze door hun paniekaanvallen ondervinden, al veel erger zijn geworden.

Paniekaanvallen zijn goed te behandelen. Om te beginnen onderzoeken we wat voor soort paniekaanvallen jouw leven beheersen en wat jouw klachten zijn. Afhankelijk daarvan stellen wij een behandeling voor die bestaat uit:

• het vinden van de oorzaak van de paniekaanvallen;
• het koppelen van deze paniekaanvallen aan mogelijke gebeurtenissen;
• terugdringen van mogelijke chronische overbelasting.

Wij leren je hoe je lichamelijke reacties kunt herkennen. En hoe je die reacties kunt beïnvloeden met ademhalingsoefeningen en andere oefeningen. Afhankelijk van jouw situatie doorbreken we bepaalde patronen, zoals vermijdingsgedrag, drinkgedrag, vluchtgedrag, gebruik van medicijnen of hard werken.

Door de behandeling nemen de paniekaanvallen, de lichamelijke klachten, het piekeren en tobben af en verbetert de slaap. Vermijdingsgedrag vermindert eveneens.

Paniekaanvallen therapievormen

Een psycholoog kan tijdens de gesprekken verschillende vormen van therapie toepassen. De meest gebruikte therapie bij paniekaanvallen is cognitieve gedragstherapie.

Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van ongezonde denk- en gedragspatronen die de angst en paniekaanvallen in stand houden. Je leert hoe je deze schadelijke patronen kunt doorbreken en veranderen, zodat je minder paniek ervaart. Je leert ook factoren te identificeren die bijdragen aan je paniekgevoelens.

Cognitieve gedragstherapie kan ook exposure-therapie omvatten, waarbij je onder begeleiding van een psycholoog geleidelijk blootgesteld wordt aan het object of de situatie die je paniekgevoelens veroorzaken. Hierdoor bouw je vertrouwen op, waardoor je na verloop van tijd de situatie en de angstsymptomen beter kunt beheersen.

Als je paniekstoornis is veroorzaakt door een traumatische gebeurtenis, dan kan de paniek ook goed behandeld worden met EMDR therapie. Tijdens de behandeling denk je terug aan de schokkende gebeurtenis, terwijl je met je ogen de vinger van de therapeut volgt. Het ‘werkgeheugen’ wordt hiermee belast, waardoor de traumatische herinnering naar de achtergrond verdwijnt en je paniekgevoelens afnemen.

Runningtherapie, waarbij je regelmatig onder begeleiding van een psycholoog wandelt of hardloopt, kan ondersteuning bieden bij een paniekstoornis. Bewegen is goed voor je lichaam, maar heeft ook een positief effect op je mentale gesteldheid. Runningtherapie is vaak onderdeel van een multidisciplinaire behandeling.

Ook ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen ter ondersteuning worden ingezet om je paniekaanvallen te leren verminderen.

Het is mogelijk dat één vorm van therapie wordt toegepast, maar een combinatie van verschillende therapievormen is ook een goede optie. In het begin van het behandeltraject overleg je samen met de behandelend psycholoog welke therapievorm het beste bij jou en je klachten past, en waar jij je gemakkelijk bij voelt. Op die manier wordt de behandeling op maat gemaakt, zodat je je door ons gezien, gehoord en geholpen voelt.

Contact Psychologen Amsterdam

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over de behandeling van je paniekaanvallen? Bel dan voor een afspraak of stuur een bericht naar praktijk Psychologen Amsterdam.

9
141 klanten waarderen ons gemiddeld met een 9/10

Onze specialisten op het gebied van Paniekaanvallen behandeling

Margreet Broekstra
Martijn Ruiter
Floor Broekman
Josien Schuurmans
Leonoor van der sloot
Marjam Tjon
Helena Nijdam
Eva Hakvoort
Sylvana Koene
Sabine Oenema
Thomas de Vries
Kim Wolterink
Jan-Willem van Kuilenburg
Esther Scholtz
Egle Jan Annema
Bob Navis
Anouk Taytelbaum
Welmoed Aleide Krist
Carien Brals
Sven van Kuik
Annebel van Es
Arnoud Kas

Afspraak maken

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk.
Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk. Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Ben je hier voor de eerste keer?

We laten je stap voor stap zien hoe wij te werk gaan

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

klantenvertellen

Klanten vertellen

Reacties cliënten

Zorgkaart NL

Ervaringen cliënten

Nieuws

Artikelen, video’s en nieuws

Trainingen

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren