Faalangst behandeling

Over faalangst behandeling

Als je last hebt van faalangst kun je serieuze klachten hebben, waardoor je minder plezier hebt in je studie of werk en je dagelijks leven. Faalangst komt veel voor en is niet iets om je voor te schamen. Helaas gebeurt dat nog wel eens, waardoor mensen lang wachten voordat ze professionele hulp gaan zoeken. Dat is jammer, want net als bij lichamelijke klachten kan het behandelen lastiger worden naarmate je langer wacht en de duur van de behandeling zal dan toenemen.

Tijdens de gesprekken onderzoeken we wat de oorzaak is van je faalangst. We helpen je om je eigen prestaties meer realistisch te beoordelen, waardoor je zelfbeeld positiever zal worden en je zelfvertrouwen zal groeien. Ook eventueel vermijdings- of uitstelgedrag is onderdeel van de behandeling.

Faalangst therapievormen

Een psycholoog kan tijdens de gesprekken verschillende vormen van therapie toepassen.

Tijdens cognitieve gedragstherapie proberen we de ongezonde denk- en gedragspatronen op te sporen, die je faalangst in stand houden. Je leert deze schadelijke patronen te doorbreken en te veranderen, zodat je minder last hebt van je faalangst. Je leert ook factoren te identificeren die bijdragen aan je faalangstige gevoelens.

Cognitieve gedragstherapie kan ook exposure-therapie omvatten, waarbij je onder begeleiding van een psycholoog geleidelijk blootgesteld wordt aan de situatie die je faalangstige gevoelens veroorzaken. Hierdoor bouw je vertrouwen op, waardoor je na verloop van tijd de situatie en de symptomen van je faalangst beter kunt beheersen.

Als je faalangst is veroorzaakt door een traumatische faalervaring dan kan de angst ook goed behandeld worden met EMDR therapie. Tijdens de behandeling denk je terug aan de negatieve ervaring waarbij je naar jouw idee gefaald hebt of tekort bent geschoten, terwijl je met je ogen de vinger van de therapeut volgt. Het ‘werkgeheugen’ wordt hiermee belast, waardoor de negatieve herinnering naar de achtergrond verdwijnt en je gevoelens van faalangst afnemen.

Met behulp van Mindfulness kun je leren om anders om te gaan met gevoelens en gedachten die je faalangst veroorzaken of in stand houden. Mindfulness helpt daarbij in het herkennen van automatische, soms negatieve patronen. Als je je hiervan bewust bent, kunt je deze automatische reacties leren doorbreken. Negatieve gedachten worden hierdoor beter hanteerbaar en nemen ook vaak af. Je kunt hierdoor effectiever omgaan met stress, lastige gevoelens en je kunt meer genieten, uitrusten en veerkracht ervaren.

Ook ademhalings- en ontspanningsoefeningen (lichaamsgerichte therapie) kunnen ter ondersteuning worden ingezet om je faalangst te overwinnen.

Het is mogelijk dat één vorm van therapie wordt toegepast, maar een combinatie van verschillende therapievormen is ook een goede optie. In het begin van het behandeltraject overleg je samen met de behandelend psycholoog welke therapievorm het beste bij jou en je klachten past, en waar jij je gemakkelijk bij voelt. Op die manier wordt de behandeling op maat gemaakt, zodat je je door ons gezien, gehoord en geholpen voelt.

Contact Psychologen Amsterdam

Herken je jouw klachten en heb je behoefte aan hulp of heb je gewoon een vraag over de behandeling van je faalangst? Bel dan voor een afspraak of stuur een bericht naar praktijk Psychologen Amsterdam.

klantenvertellenMeer dan 160 klanten waarderen ons met een 9.8/10
Bekijk op Klantenvertellen

020-2444872

Bel met onze praktijkassistente.
Zij staat direct voor u klaar!

Onze specialisten op het gebied van Faalangst behandeling

Margreet Broekstra
Martijn Ruiter
Floor Broekman
Josien Schuurmans
Leonoor van der sloot
Marjam Tjon
Helena Nijdam
Eva Hakvoort
Sylvana Koene
Sabine Oenema
Thomas de Vries
Kim Wolterink
Jan-Willem van Kuilenburg
Esther Scholtz
Egle Jan Annema
Bob Navis
Anouk Taytelbaum
Welmoed Aleide Krist
Sven van Kuik
Annebel van Es
Arnoud Kas

Afspraak maken

Gerelateerde onderwerpen

Angststoornis behandeling

Angsstoornisbehandeling

Een angststoornis is goed te behandelen. Door de behandeling nemen de angsten, het piekeren en het vermijdingsgedrag af.

EMDR

De afkorting EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en is een effectief bewezen behandelmethode.

Cognitieve gedragstherapie

In cognitieve gedragstherapie wordt het gedrag én de gedachten die de problemen in stand houden, besproken en behandeld.

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk.
Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Wat bieden wij?

Een veilige en vertrouwde plek voor therapie in Amsterdam

Oprichtster Anouk Taytelbaum heet je een warm welkom in de praktijk. Wij zijn er om jou te helpen. Ook in deze tijd!

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

Vergoedingen

Is je behandeling gratis?

Geen wachttijden

Bij ons kun je meteen terecht

Blended Care

Onze effectieve eHealth aanpak

Ben je hier voor de eerste keer?

We laten je stap voor stap zien hoe wij te werk gaan

Systeemtherapie:
relatie- en gezinstherapie

Boosheid & onbegrip? Soms zit je zo vast in negatieve patronen dat je er samen niet meer uitkomt

klantenvertellen

Klanten vertellen

Reacties cliënten

Zorgkaart NL

Ervaringen cliënten

Nieuws

Artikelen, video’s en nieuws

Trainingen

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Wij bieden diverse trainingen aan zoals mindfulness trainingen, psychologische yoga en trainingen voor jongeren

Call Now Button